Hoe was het om te leven in oorlogstijd? Wat betekent vrijheid voor jou? In Nederland leven we al ruim 75 jaar in vrijheid. Toch is dit niet altijd zo geweest: tijdens de Tweede Wereldoorlog was het ook in Nederland oorlog. De sporen die de oorlog in Utrecht heeft achtergelaten, kun je nog steeds in de stad terugzien.
Tijdens deze les verdiepen leerlingen zich in de Tweede Wereldoorlog in Utrecht. Daarbij gaan de leerlingen ‘het veld’ in; de les vindt namelijk plaats op 36 locaties in Utrecht die een bijzondere connectie met de Tweede Wereldoorlog hebben. Elke route is gebaseerd op het levensverhaal van een historische Utrechter. Via deze verhalen maken de leerlingen op een tastbare en persoonlijke manier kennis met verschillende aspecten van de Tweede Wereldoorlog. De thema’s die in de routes worden behandeld zijn verzet, collaboratie, onderduiken, het Duitse perspectief, de Jodenvervolging en de Hongerwinter.
De klas start bij Het Utrechts Archief en splitst zich daarna op in groepjes. Ze krijgen een opdrachtenboekje en een iPad mee, met daarop een audiotour en bijzonder beeldmateriaal uit Het Utrechts Archief en privécollecties. Tijdens de les wordt aandacht besteed aan inlevingsvermogen en nuance. De leerlingen ontdekken dat de Tweede Wereldoorlog niet een verhaal van slechteriken en helden is, maar een verhaal van mensen. Ze komen erachter dat de historische Utrechters soms moeilijke keuzes moesten maken en er worden parallellen getrokken met moeilijke keuzes vandaag de dag.
Daarnaast maken de leerlingen kennis met historische vaardigheden op een laagdrempelige manier. Ze worden aangemoedigd om kritisch na te denken over bronnen die te maken hebben met ‘hun’ historische Utrechter, zoals foto’s, dagboekfragmenten, tekeningen en spotprenten. Gesprekken over het omgang met het verleden in de stad worden gestimuleerd. Wanneer is iemand een oorlogsheld? Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat de Tweede Wereldoorlog en haar slachtoffers nooit vergeten worden?
Extra les
Bij het afnemen deze les krijg je een volledig voorbereide verwerkingsles aangeleverd. Tijdens deze les presenteren de leerlingen in groepjes de kennis die ze hebben opgedaan tijdens de fietstocht. Daarna maakt de klas samen een dilemmatest. Daarbij buigt klas zich samen over vraagstukken met betrekking tot tolerantie, waarmee een brug geslagen wordt naar de actualiteit. Deze les wordt gegeven door de eigen leerkracht op school en brengt geen extra kosten met zich mee.
Duur fietstochtles: 1 uur en 45 minuten
Startlocatie: Het Utrechts Archief, Hamburgerstraat 28
Kosten: €150
Locatie verwerkingsles: op school
Duur: ca. 90 minuten (door de leerkracht zelf te bepalen)
Kosten: €0 (inbegrepen bij de fietstocht)
Vul het onderstaande formulier in om contact op te nemen met de artiest. Je kunt normaal gesproken binnen enkele dagen een reactie verwachten.
Hoe kun je weten wat er vroeger allemaal gebeurd is in Utrecht? Waar kun je (wanneer je later groot bent) jouw geboortekaartje vinden? En hoe zit dat met het geboortekaartje van Utrecht? Het antwoord op deze en miljoenen andere vragen over Utrecht kun je vinden in Het Utrechts Archief.
Het Utrechts Archief heeft dus heel veel informatie en verhalen over het Utrecht van vroeger én het Utrecht van nu. Deze gigantische hoeveelheid aan informatie en verhalen worden door Team Educatie van Het Utrechts Archief, omgetoverd tot spannende ontdekkingstochten voor leerlingen van de kleuterklassen tot aan 6VWO.
Tijdens deze vakoverstijgende ontdekkingstochten werken leerlingen samen spelenderwijs aan materieel & immaterieel erfgoed, burgerschap en erfgoedwijsheid.
Laat de artiest weten wat je van de voorstelling vond en schrijf een recensie!